Sök:

Sökresultat:

388 Uppsatser om Bärande tegel - Sida 1 av 26

Tegel tegel pÄ vÀggen dÀr : ett kulturhus i förÀndring

The culture center studied has gone from being organized by enthusiasts and ideals, to being institutionalized with a educational association responsible for the management. The questions discussed are ? how this change affects the active people in the house and what consequences these changes make for the institution of the house and for the regular management..

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Fuktvandring i putsade lÀttbetong- och tegelfasader : En undersökning om hur fukt vandrar och beter sig mot en putsfasad av tvÄ olika material med olika porositeter.

I dagslÀget finns en stor mÀngd byggnader i Sverige dÀr fasaden bestÄr av puts direkt anliggande mot antingen lÀttbetong eller tegel. Dessa fasader kan skapa problem för brukaren p.g.a. fukttransport via putsen direkt in i konstruktionen. Problemen som kan uppstÄ som följd av dessa konstruktioner Àr inte bara estetiska utan kan Àven pÄverka inomhusmiljön. Syftet med detta arbete var att undersöka om det gick att med ny teknik visa de resultat som framkommit frÄn erfarenheter frÄn praktiskt arbete samt undersöka hur en renovering pÄverkar de fasader som bestÄr av puts direkt mot lÀttbetong eller tegel.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

BostÀder i Tyresö

Min ingÄng i projektet var att undersöka hur man kan bo vÀrdigt pÄ Àldre dagar och vilka behov som uppstÄr. Undersökningen visade att frÄnsett att Àldre rör sig pÄ mer begrÀnsade ytor sÄ Àr behoven inte sÄ olika som man kan tro. IstÀllet för att fokusera pÄ Àldre har jag dÀrför lagt vikt pÄ en bostad som ska klara livets prövningar oavsett om det gÀller ett brutet ben, rullstoll eller Älderdom. Bostaden ska kÀnnas trygg, stabil och bestÀndig. Samtidigt vill jag att den ska vÀrna om den enskilda personens privata sfÀr och i hela bostadsomrÄdet finns en gradient av olika offentlighetsgrader.

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Badhus

Ett nytt badhus i VÀstertorp, belÀget i den bortglömda, av E4:an dammiga, Mellanbergsparken dit folk kan gÄ för att bada. Det behövs inga fler simhallar i Stockholm, men ett nytt sorts badhus dit alla olika mÀnniskor av alla Äldrar kan komma och bada i en starkt arkitektonisk miljö - det fattas idag. DÀrför har jag fokuserat pÄ att gestalta starka rumsligheter dÀr vattnet fÄr stÄ i fokus och förstÀrka upplevelsen av rummet. Genom badhuset finns tre olika steg pÄ skalan i material och badupplevelser som gÄr frÄn asfalt till skog, frÄn slutet till öppet. LÀngst ut mot skogen finns en badsal pÄ 24 x 84 meter dÀr en pelarskog av tegelpelare möter vattenytan.

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

Energieffektivisering av betonghus i Kurdistan.

Byggtraditionerna vÀrlden över skiljer sig starkt ifrÄn varandra, och ofta speglar materialtillgÄngarna pÄ platsen hur man vÀljer att konstruera sina byggnader. SÄ Àr Àven fallet i större delen av mellanöstern dÀr man nÀstan helt och hÄllet bygger sina hus i betong. Detta har blivit ett problem dÄ betonghus krÀver stora resurser för uppvÀrmning och nedkylning. För att förÀndra detta krÀvs enkla lösningar som mÀnniskorna pÄ plats kan ta Ät sig av och börja tillÀmpa. Syftet med denna studie har dÀrför varit att undersöka skillnader i energiförbrukning för villor i Kurdistan dÀr man gör enkla tillÀgg i betongkonstruktionerna, alternativt byter ut betongen helt.

LivslÄngt lÀrande : en studie om orkestermusiker i "den tredje a?ldern"

I orkestermiljo?n blir det livsla?nga la?randet konkretiserat da? varje arbetsvecka inneba?r instudering av ett nytt konsertprogram med da?rpa? fo?ljande konsert. Syftet med denna studie var att beskriva individuella instuderingsstrategier liksom det kollektiva, samtidiga, musikaliska la?randet hos erfarna orkestermusiker i ?den tredje a?ldern?; mellan 50 och 65 a?r. Sju orkestermusiker intervjuades.

Skofabriken

Malmö LÀderfabriks ena fabriksbyggnad byggs om till studentbostÀder..

Intern Kommunikation : hur ledningen kan pÄverka den interna kommunikationens effektivitet

I dagslÀget finns en stor mÀngd byggnader i Sverige dÀr fasaden bestÄr av puts direkt anliggande mot antingen lÀttbetong eller tegel. Dessa fasader kan skapa problem för brukaren p.g.a. fukttransport via putsen direkt in i konstruktionen. Problemen som kan uppstÄ som följd av dessa konstruktioner Àr inte bara estetiska utan kan Àven pÄverka inomhusmiljön. Syftet med detta arbete var att undersöka om det gick att med ny teknik visa de resultat som framkommit frÄn erfarenheter frÄn praktiskt arbete samt undersöka hur en renovering pÄverkar de fasader som bestÄr av puts direkt mot lÀttbetong eller tegel.

Att lÀra sig en yrkesidentitet : en kvalitativ studie om hur nyutexaminerade sjuksköterskor skapar sin yrkesidentitet

Denna studie behandlar la?rande av yrkesidentitet, vilket betraktas som na?got som ba?de skapas och uppra?ttha?lls i en specifik yrkespraktik. Syftet a?r att, ur den nyutexaminerade sjuksko?terskans perspektiv, underso?ka la?rande av yrkesidentitet.Det teoretiska ramverket utgo?rs av det sociokulturella perspektivet pa? la?rande, da?r allt ma?nskligt handlande och ta?nkande ses som situerat i sociala sammanhang. La?rande betraktas utifra?n detta perspektiv som en pa?ga?ende social, meningsskapande och aktiv process i vilken kunskap skapas med andra ma?nniskor.Studien baseras pa? kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfo?rts med nio nyutexaminerade sjuksko?terskor.

?Var det en tigercirkus?? : - En studie om barns delaktighet vid bokla?sning och boksamtal vid anva?ndandet av print referencing som bokla?sningsmetod

Syftet med studien var att underso?ka hur barn a?r delaktiga vid bokla?sning, med tillho?rande boksamtal. Underso?kningen utgick fra?n ett sociokulturellt perspektiv med fokus pa? att allt la?rande a?r situerat, samt att la?rande sker i interaktion tillsammans med andra individer. Fo?r att synliggo?ra barns delaktighet vid bokla?sningstillfa?llena och boksamtalen valde vi att anva?nda videofilmade observationer som metod fo?r att samla in material, detta gjordes a?ven fo?r att inte ga? miste om va?rdefull information.

Lekens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Syftet med denna studie a?r att underso?ka lekens betydelse fo?r barns la?rande och utveckling. Studien bygger pa? en kvalitativ metod da?r vi har intervjuat sju stycken fo?rskolla?rare. Resultatet visar att fo?rskolla?rarna anser att leken a?r grunden till la?rande och leken beskrivs som en grundpelare i fo?rskolan.

1 NĂ€sta sida ->